min utredande text

Denna har jag suttit och skrivit nu och det var en sak som bara kom upp i huvudet, skrev en innan dess men tyckte den var för lik en annans, så blev denna texten ;) 
 

UTREDANDE TEXT

Jag har länge funderat över detta varför samhället accepterar att tonåringar mellan 13-16 år skaffar barn? Ska man verkligen ta ansvar för ett barn när man själv är ett barn?
Det finns en åldersgräns för när man får ha sex, men borde inte den gränsen sättas högre? Jag menar det händer hela tiden att en tonåring blir gravida och behåller sitt barn.

Jag tycker det är fel när jag ser en tjej eller kille i min egen ålder som har ett barn, man ska inte ha barn när man själv är ett barn. En tonåring vet inte vilket stort ansvar det är att ge sig in i familjelivet. Det är inte som när man var liten och lekte med en docka, detta är ett ansvar som man har dygnet runt enda till ens barn flyttar hemifrån. Jag har sett ett program på tv där unga har barn och dem tycker det är jobbigt och vissa gånger ångrar sitt val. Detta tycker jag är konstigt eftersom man själv valt detta och då måste man ta sitt ansvar. Jag är lika gammal som dem, men jag vet hur stort ansvar det är att ha en liten bebis. Jag vet också att man har ett liv framför sig som man går helt miste om då man väljer att ha barn istället. Jag tycker det borde finnas en lag om en viss ålder för att skaffa barn. Det finns andra lagar som att man inte får dricka, röka, gå ut på barer till och med en lag som är att man inte får gifta sig förrän man är 18 år, därför borde lagstiftarna ändra detta också. Men då borde lagen för hur gammal man ska vara för att ha sex också ändras, eftersom åldern är så låg blir det lätt att unga blir gravida. Man tror inte att det kan hända så lätt att man blir gravid.

Blir det ingen förändring i samhället snart så blir det bara värre och värre. Yngre och yngre tjejer väljer att behålla sitt barn. Vad tycker vi egentligen om att 13 åringar blir föräldrar? Min egen åsikt är att det är fel. Eller så får skolorna ge ut mer information om hur det är när man har sexualkunskap så vi lär oss vilket ansvar det är. För nu börjar det gå för långt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0